Blogger Template by Blogcrowds

Sila lawati family2ai.ning.com untuk mengikuti isu-isu semasa 2ikhlas 08. jika anda tidak mempunyai akaun dan merupakan bekas pelajar 2ikhlas 08 serta berminat untuk menyertai laman tersebut, sila tinggalkan emel anda di shoutbox itu.

Assalamualaikum....
ape kabor wat sume??
baik lake kan??

ari ni ak dapat 1 mesej kat friendster dr bro Marwan...subject ye doh membuatkan ak x sabo2 membukenye...mesej ni diharapkan dapat menyentuh sanubari kite....plajo SMKA Tok Jiring....mesej tsebut berbunyi camni....
____________________________________________________________________

From:

marwan

Date: 07/12/2008 6:50 pm

Subject: Artikel buat warga smkatj/x smkatj..

Message:

Bismillahirrahmaanirrahiim..

Alhamdulillah, selawat dan salam ke atas Nabi saw, ahlul bait, keluarga dan sahabat baginda saw...

Pada kali ini, saya ingin menulis satu artikel berkenaan smkatj dan insyaAllah, hanya buat pelajar smkatj n x-smkatj.

Topik yang dimasukkan ialah kekeruhan iklim dini di smkatj sejak belakangan ini. Kekeruhan ini pada pandangan saya anda semua sudah sedia maklum. Mengapa kejernihan sebelum ini telah bertukar warna dengan hebat? Dan kenapakah 'adegan buruk' yang sedang dipersembahkan ini seolah-oleh tak disedari oleh warga smkatj sendiri?

Maafkan saya, memang bukan semua warga tak memandang isu ini, namun hakikat yang pahit perlu ditelan bahawa mereka yang sedar terhadap apa yang sedang berlaku ini terkategori sebagai orang yang terasing.

Walaupun saya menulis atas tiket sebagai x-smkatj, namun ketika jari ini sedang menaip, saya tetap berasa saya merupakan sebahagian daripada smkatj. Bukan menyibuk, mengada-ngada ataupun pengkritik semata-mata.Akan tetapi saya hanya ingin mengejutkan beberapa pelajar yang sudah terlena ataupun sedang buat-buat lena.

Anda mesti berfikir tentang perkara ini. Jangan anda ingat keindahan rupa smkatj boleh menutup kekeruhan iklim di sekolah yang sedang megah berdiri di atas tanah wakaf ini.

Jangan pula anda menyangka pujian melambak yang dihamburkan pihak luar kepada smkatj boleh menyembunyikan keruntuhan nilai biah solehah di smkatj. Jangan sesekali, jangan sesekali, jangan sesekali!!

Teman, ingatlah sejarah semalam, memang kita tak dipuji melambak sebagaimana pujian yang diterima pada hari ini. Namun, sekelumit pujian yang diterima sebelum ini amat membanggakan bagi mereka yang mempunyai hati yang subur dengan iman, jiwa yang sayangkan iklim yang sudah payah ditemui.

Di manakah letaknya rupa sebenar pelajar-pelajar smkatj pada hari ini? Akhlak? SIfat malu? Penjagaan muamalat? Akademik?

Jujur saya katakan, semua tiga ciri yang pertama di atas sudah pudar dan tak dinafikan bahawa akademik kita memang lebih maju berbanding dulu. Tapi berbaloikah apabila tiga nilai utama kalah dengan satu nilai?

Saya bukannya penentang agenda kecemerlangan akademik sekolah. Saya memang tak mahu menjadi seperti si Jebat yang menderhaka. Saya masih waras, tak ingin menjadi seperti kacang lupakan kulit.Ya, di bumi suci itu aku ditarbiyyah. Alhamdulillah, hari ini aku kenal yang mana kaca, mana permata.

Cukuplah saya nyatakan saya sekadar insan yang tak punya apa-apa sebagai membalas jasa mulia. Apa yang tersembunyi di benak ini hanyalah satu imaginasi yang saya berharap akan menjadi realiti. Imaginasi yang pernah menjadi realiti. Seperti proses 'recycle bin'.

Justeru, tulisan ini hanyalah untuk menaikkan semangat jiwa-jiwa yang masih sedar dan mengejutkan mata-mata yang sudah terlena.

Maafkan saya kerana hanya menyatakan masalah pada hari ini tanpa memberikan cadangan penyelesaiannya kerana pada anggapan saya kunci penyelesaian isu ini ialah kesedaran kita, warga smkatj dan x-smkatj.

sekian,
Salam Perubahan Berterusan...

____________________________________________________________________
jadi...mmg benar ape yg dikatekan bro marwan...kite sdiri pon dpt lihat skang betape bezenye Smka Tok Jiring yg skang ngan SMKA Tok Jiring yang dulu....smoga warkah ini dapat menyedarkan kite drpd tido yg panjang...
kalo korang minat tulisan bro ni...korang leh gi kat:

http://zonremajaislam.blogspot.com

sekian saje...
wassalam...
omar_101194

2 Comments:

  1. Anonymous said...
    rtikel yg panjan,penuh ngn nasihat, tp kosong dr segi cerita n penjelasan..sorry to say...
    ak sbg ex student smkatj nk tau sgt2 pe cter yg jd ni aceli..tp bce pnye bace,xde cter pape pn...cmne nk memahami,mencari solution n membantu memberi nasihat lau cter sbnar pn ak xphm..agak blurr di sini...make the others to be clear with it b4 u voice it out okeh bro~
    jgn nti ade pihak slh phm n it will jz makes thing worse.
    novibm said...
    Ass.wr.wb.salam kenal dan terima kasih atas ilmu dan wacana artikel yang mengandung magna,mantap..!

Post a Comment



Newer Post Older Post Home